پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

استفتائات جدید (تیر ماه)

 
اطلاع دادن به صاحبخانه درباره نجاست خوراک و چیزهای دیگر
سؤال1: اگر کسی مانند میهمان یا مستأجر، وسایل خانه را نجس کند یا متوجه نجاست آن شود، آیا لازم است به صاحبخانه اطلاع دهد؟
جواب: اگر چیزی که توسط او نجس شده از وسایلی است که در خوردن و آشامیدن استفاده می شود، باید اطلاع دهد و نیز اگر از وسایلی است که عدم اطلاع، موجب اخلال در مثل وضو و غسل می گردد، بنا بر احتیاط واجب اطلاع دادن لازم است اما در غیر این موارد، اطلاع دادن لزومی ندارد.
 
روش نماز خواندن معذور
سؤال2: شخصی که نمی تواند بر زمین سجده کند آیا می تواند بر صندلی بنشیند و قیام، رکوع و سجود را انجام دهد؟
جواب: چنین فردی، نماز را ایستاده شروع کند و در صورت توان، رکوع را طبق معمول انجام دهد اما برای سجده، بر صندلی بنشیند و با کمک میز (یا مانند آن) که در مقابلش قرار می دهد، آن را بجا آورد؛ البته هنگام سجده اگر بتواند، علاوه بر دستها که بر روی میز قرار می دهد، سر انگشت بزرگ پا را نیز بر زمین بگذارد.
 
تغییر و تبدیل کاربری وقف
سؤال3: زیر زمین مسجدی که از لحاظ وقف، حکم مسجد را دارد، تبدیل به انباری شده است و متولیان مسجد تصمیم دارند مقداری از آن را به سالن ورزشی و همچنین مکانی برای کلاسهای فرهنگی تبدیل کنند، آیا عمل مزبور، مشکل شرعی دارد؟
جواب: به طور کلی تبدیل مسجد به سالن ورزشی جایز نیست؛ اما انجام فعالیت های فرهنگی که مناقاتی با مسجد ندارد، اشکالی ندارد.
 
روزه قضا یا مستحبی با ترک غسل جنابت
سؤال4: شخصی که وقت برای غسل جنابت داشته اما غسل نکرده آیا می تواند پیش از ظهر، روزه قضا یا مستحبی را نیت کند؟
جواب: در فرض سؤال، روزه قضا صحیح نیست اما اگر از قبل روزه قضا بر عهده نداشته، می تواند روزه مستحبی را نیت کند.
 
فروش تخم مرغ همراه با شانه و جعبه
سؤال5: آیا فروش تخم مرغ با شانه یا جعبه، جایز است؟ این که جعبه تخم مرغ را به قیمت خود تخم مرغ بفروشند و قیمت جعبه را کم نکنند، مصداق کم فروشی نیست؟
جواب: اگر عرف بازار چنین باشد و خریدار بداند که کالا همراه با جعبه و بسته بندی، وزن می شود و وزن جعبه غیرمعمول نباشد، اشکال ندارد.
 
جهیزیه خریداری شده از طرف مرد
سؤال6: مرد و زن هنگام ازدواج در سندی عادی توافق می کنند که مرد، وسائلی از قبیل یخچال، تلویزیون و ... را تهیه کند؛ مالک این وسائل از نظر شرعی چه کسی می باشد؟
جواب: وسائلی که توسط مرد تهیه می شود ملک اوست هر چند برای استفاده در اختیار زن قرار داده باشد، مگر این که ثابت شود با هبه، صلح و مانند آن، ملکیت آن را به زن منتقل کرده است.
 
انصراف از حج
سؤال7: با توجه به افزایش ناگهانی هزینه های حج و مطالبه هزینه اضافی توسط دولت عربستان، آیا شخصی که هزینه های حج را داشته و برای امسال ثبت نام کرده است، باید هزینه جدید را نیز پرداخت کند یا می تواند انصراف دهد؟
جواب: اگر از سالهای پیش، حج بر او مستقر شده باید به هر صورتی، هزینه های جدید را فراهم کرده و پرداخت کند و اگر در همین سال جاری مستطیع شده و هزینه اضافی مذکور را (علاوه بر ضروریات زندگی و آنچه در معیشتِ مناسب شأن خود به آن نیاز دارد) دارا می باشد، مستطیع است و باید پرداخت کند وگرنه مستطیع نیست و حج بر او واجب نشده است و می تواند انصراف دهد؛ بله اگر بتواند قرض بگیرد و سپس به سادگی قرض خود را ادا کند، هر چند واجب نیست که خود را با قرض گرفتن مستطیع کند اما اگر قرض بگیرد، حج بر او واجب می شود.

 

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /